Ojeli abdest alınırmı ? toplumda sık sık merak edilen konular arasında olan ojeliyken abdest alınırmı sorusuna yanıt vermeye çalışacağız bu başlıkta değerli okurlar.
Öncelikle Güzel abdestine ve normal abdeste oje mani midir? Oje varken abdest alsak kabul olurmu, yada ojeliyken güsul abdesti alınırmı şeklinde soruların cevaplarını vermeye çalışacağız değerli okurlar.
Bu konuda sizleri bilgilendirmek için Öncelikle sık sık aklınızda oluşan soru işaretlerinden başlamak isterim.
Oje hanımların, bayanların, genç kızların süslenmek için tırnaklarına sürdükleri renk veren yada şeffaf parlatıcı amaçlı sürülen bir boya maddesidir, bu madde tırnaklara suyu geçirmez, dolayısıyla eski zamanlarda bu tarz bir süslenme boyasının olmadığı için net birşey söylemek doğru değildir. BU konuda sürekli tereddütler ortaya çıkmıştır.
Sizlere bu konuda yer alan ayetlerden örnekler vererek açıklamak istiyorum.
“Mü’minler! Namaza kalktığınızda yüzlerinizi ve dirseklere kadar ellerinizi yıkayınız.” (Maide, 5/6)
Yıkama, organın üzerinden suyun akıtılması şeklinde tarif edilmiştir. Ebu Hanife ve İmam Muhammed’e göre bir damla da olsa suyun akması gerekir. Yağ sürer gibi suyu organa sürmek yeterli olmaz. Ebu Yusuf ise organın ıslanmasını yeterli görmüş, suyun akmasını şart koşmamıştır. (İbn Abidin, Haşiyetü Reddi’l-Muhtar, İstanbul, 1984, c. 1, s. 96) Organın üzerine su sürmenin yıkama olmayacağı açıktır. Çünkü bu, organı ıslak elle meshetmek olur. Halbuki ayette emredilen, yıkamadır; mesh değil.
Kına çok ince de olsa tırnak üzerinde bir tabaka oluşturur. Başka bir şekilde o rengin tırnak üzerinde kalması mümkün olmaz. Kına çamurunun parçacıkları tırnak diplerinde sert tabaka oluşturur ve suyun tırnağa ulaşmasını engeller. Kına, oje gibi değildir. Gözeneklerinden tırnağa su ulaşabilir. Ancak bu suyun tırnağın tamamına ulaşması ve tırnağın üzerinden akıp gitmesi mümkün değildir. Bunun olabilmesi için, suyun tırnakla kınanın arasına girmesi gerekir ki bu durumda tırnakta kına kalmaz. Böyle bir şeyin mümkün olmadığı açıktır. Bu sebeple kınalı tırnağın emredildiği şekilde yıkanması mümkün değildir.
Abdest ayetinin sonunda Allah Teala şöyle buyurmaktadır:
“Allah size (abdest ve guslü emretmekle) bir güçlük çıkarmak istemiyor. Ama sizi arındırmak ve size olan nimetinin tamamlamak istiyor. Belki şükredersiniz.” (Maide, 5/6)