Ressam ve politikacı (Üsküdar 1841-İstanbul 1907). Asıl: Ahmet Ali. 14 yaşında sınavla Tıbbiye Mektebi’ne girdi. Başarılı bir öğrenci olmasmın yanı sıra resme olan yeteneğini de kanıtlayarak okulun resim öğretmen yardımcısı oldu. Bir süre sonra Tıb-biye’den ayrılarak Harbiye’ye geçti. Resimleri, Sultan Abdülaziz’in dikkatini çekince 1864’te öğrenim için Paris’e gönderildi. 1870’de resimleri Paris’te açılan yıllık devlet sergisine kabul edildi. Avrupa gezisi sırasında Abdülaziz, onu Dolmabahçe ve Çırağan sarayları için resim seçip satın almakla görevlendirdi. Aynı yıl Paris Güzel Sanatlar Akademi-si’ni üstün başarıyla bitirerek Prix de Ro-me’u (Roma Ödülü) kazandı, Roma’ya gönderildi. İstanbul’a dönüşünde Tıbbiye Mektebi’ne resim öğretmeni atandı. Türkiye’nin ilk resim sergisini 17 Nisan 1873’de Sultanahmet Sanat Mektebi’nde açtı. Serginin tablo meraklılarının çoğalmasına olan etkisi İstanbul’da bir resim piyasasının oluşmasına yol açtı. İkinci sergi 1 Temmuz 1875’te Darülfünun binası salonunda gerçekleşti. 1876’da Padişahtan Sanay-i Nefise Mektebi’nin a-çılması için onay alındı. 1884’te mirliva (tuğgeneral), 1890’da ferik (tümgeneral) rütbesine yükseltildi. 1895’ten sonra özgün eserler verdi. Peyzaj ve natürmont-larında doğa kopyacısı olmadığı gibi, izlenimci sanatın ustalanndan da uzak durdu. Bu oluşumda Şeker lakabının takılmasına yol açan saf mizacınm büyük etkisi düşünülür.
Başlıca eserleri: Kendi Portresi (Bursa Resim Galerisi), Ağaçlar Arasında Karaca (İstanbul Resim ve Heykel Müzesi), Natürmot (İstanbul Resim ve Heykel Müzesi), Manzara (İstanbul Resim ve Heykel Müzesi), Talim Yapan Erler (İstanbul Resim ve Heykel Müzesi), Tepe Üzerindeki Kale (İstanbul Resim ve Heykel Müzesi), Orman (İstanbul Resim ve Heykel Müzesi) Natürmort (Karpuz-dilimi ve Üzümler) (İstanbul Resim ve Heykel Müzesi), Manolya ve Meyveler (Kütahya Resim Galerisi), Natürmort (Ankara Devlet Resim ve Heykel Müzesi) Peyzaj (Ankara Devler Resmi ve Heykel Müzesi)